Balunz tipsar: fina kärleksdikter till borgerliga vigseln!

firefly
det handlar om fingertoppar
och om händer som vill bo i varandra
om att springa skrattande genom ösregn
och att dricka te tillsammans när nätterna förvandlas till morgon

det handlar om att gå i mörker och titta på stjärnor
och om att blåsa luft i varandras lungor tills bara skrattet finns
om att ligga still och lyssna på varandras hjärtslag
och att vara tryggt inlindade i stora luddiga närhetsfiltar

det handlar om tvåsamhet som inte river sönder
och om att tala samma språk och tystnad
och att gömma sig i tält av mjukhet tillsammans
och att veta, att &-tecknet mellan du & jag egentligen är ett bindestreck
- Anna Irekvist


När morgonens sol genom rutan smyger,
glad och försiktig,
lik ett barn, som vill överraska
tidigt, tidigt en festlig dag --
då sträcker jag full av växlande jubel
öppna famnen mot stundande dag --
ty dagen är du,
och ljuset är du,
solen är du,
och våren är du,
och hela det vackra, vackra,
väntande livet är du!
- Karin Boye


Du är min viljas styrka,
du ger mig en kraft
att vänta och att handla,
som aldrig jag har haft.
Ja mina sinnens hunger,
som hetsar mig och jagar,
blir därför att den gäller dig
ett jubel alla dagar.

Du är mitt livs mognad.
Du gör mig hel.
Ur mitt förgångna samlar sig
var tåga och minsta del.
På hundra skilda vägar
har jag vandrat och trevat.
Nu möts de. Fram mot dig
har jag levat.
- Karin Boye


Min älskling
Låt mina ord skölja över dig som en våg av vatten som får dig att vakna till liv......
Låt min närhet värma dig som ett varmt duntäcke får dig att känna dig omhuldad....
Låt mina tårar rinna i din famn som en varm filt skyddar mot kylan.....
Låt mitt skratt glädja dig som ett lyckligt minne får dig att le....
Låt min sorg få dig lessen så som en film kan få dig att gråta....
Låt min ilska få dig att skrika så som orättvisor får dig upprörd.....
Låt hela mitt väsen få andas genom dig så som höstens vindar får dig att vilja leva.....

Inget mer av mig kan ges och inget mer i mig kan ordas utan att du är hos mig, jag vill leva med dig, i dig, genom dig.....
Som två starka individer med ett och samma mål....
att älska.....
- Liza Öberg


Kommentarer

Populära inlägg